Suksess med asfaltarbeidene på østre rullebane

Søndag 11. august åpnet østre rullebane igjen for normal trafikk etter å ha vært stengt for reasfaltering i seks uker. Til tross for prosjektets store omfang har de reisende merket lite til de omfattende arbeidene som har foregått.

– Her er det mange som har stått på dag og natt for å komme i mål, og som fortjener en ekstra takk nå som prosjektet nærmer seg slutten, sier lufthavndirektør ved Oslo lufthavn, Øyvind Hasaas. Koordineringen mellom entreprenørene og de involverte avdelingene i Avinor har vært meget god, noe som har sikret en felles forståelse for vellykket gjennomføring, fortsetter Hasaas.

Prosjektleder Kjell Magne Nesset kan fortelle om et krevende, men spennende prosjekt.

– Mange av oss startet med planleggingen for over ett år siden. Det er så mange gode prosjekt- og byggeledere med en utpreget samarbeidskultur som skal takkes. Det er Johannes Hanssen og Linn Kristin Norbeck på anlegg, Bjørn Flusund, Tor Einar Furre og Kai-Ove Hansen på elektro/FNT, Lars Økern og Idar Isaksen på koordinering. Og ikke minst Geir Skaftnes, Vidar Snerten, Terje Magnor og vaktsjefer fra operativ drift. Samarbeidsånden har vi møtt i alle berørte avdelinger på Oslo lufthavn (FOA, PLT, TWR, FNT, Elektro, VA, Sikkerhetsstaben). I tillegg har entreprenørene Veidekke og Strøm Hansen levert særdeles bra, sier Nesset.

Fungerende områdedirektør for Flyside, Grethe Østby Stave, ønsker også å takke prosjektet på vegne av Flyside og alle fagavdelinger der som har fått bygget og overlevert et slikt godt produkt. – Jeg er stolt over å høre om et svært godt samarbeid mellom avdelinger på flyside, prosjekt og flysikring både før og under prosjektgjennomføring, sier hun.

Rullebane

Været spilte på lag – etter hvert
Allerede i vår startet anleggs- og asfaltarbeidene, og til tross for at disse forgikk gikk mellom regnbygene, sørget dyktige og samarbeidsvillige entreprenører for at været ikke fikk ødelegge for fremdriften. Juliværet viste seg å være langt hyggeligere og asfalteringen av selve rullebanen gikk 100 prosent etter planen. Kontrollen underveis og etterpå viste et produkt av beste klasse.

Totalt har 85.000 tonn asfalt gått med og hele 950 banelys er satt ned. I tillegg til banejobben har prosjektet også gjennomført utvidelse av LOC-antenne i syd for 19L med tanke på CAT II/III, og innflygingslysene i nord er bygd om for CAT II/III.

Avvikling i verdensklasse
Samtidig som alle disse arbeidene har pågått har flyene tatt av i begge retninger fra den midlertidige rullebanen, Runway Center, 209 meter lenger vest. Dette har vist seg å være svært vellykket grep, og sommertrafikken har gått som normalt, til tross for store anleggsarbeider over en lang periode.

– For oss som har vært med har dette vært en gledesoppgave etter hvert som prosjektet har fulgt planen. Det har blitt et prosjekt mange vil se tilbake på med glede og stolthet, det er de tilbakemeldingene jeg får i dag. Dette var moro, avslutter Kjell Magne Nesset.

Bildet nedenfor viser første avgang fra østre bane etter reasfalteringen. Piloten ga rullebanen terningkast seks.

Som tidligere kommunisert stengte østre bane 28. juni og skal åpnes igjen 11. august.

– Det er gledelig å kunne melde at prosjektet holder fremdriftsplanen og asfalteringsarbeidet har gått over all forventning sier avdelingssjef Terje Bråten. – Faktisk ligger vi litt foran planen og i dag 17. juli vil selve asfalteringsjobben faktisk være ferdig. Mye av dette skyldes selvsagt det gode været, men god planlegging fra alle involverte parter har også medvirket. Nå gjenstår det omfattende arbeidet med tilbakeføring av banelys i tillegg til nye innflygningslys i nord og nytt anlegg for instrumentlanding i syd. Den nylagte asfaltoverflaten skal også rilles og merkes med merkemaling før rullebanen kan gjenåpnes den 11. august som planlagt, forklarer Terje.

Parallelt med anleggsarbeidet benyttes den midlertidige rullebanen runway center flittig, den er så langt benyttet til mer enn 2000 avganger, noe som er betydelig mer enn forventet. – Her gjør Avinor Flysikring en kjempegod jobb for å få flytrafikken til å flyte i den hektiske ferietiden. Faktisk er det slik at flytrafikken så langt har gått helt som planlagt og det er gledelig å konstatere at våre reisende ikke merker noe til de omfattende arbeidene, avslutter Bråten.

Bildene under viser:
Bilde 1: Utleggerne har en egne matere som gjør at lastebilene kan tippe asfaltlasten uten at det blir stopp

Bilde 2: To utleggere ved siden av hverandre gir 2 x 7,5 meter ferdig rullebane i hvert drag. Hastigheten er 4 meter i minuttet.

Bilde 3: Store asfaltarbeider er en logistikkutfordring

Nora Hoberg Prestaasen, 11.08.2019