Smestad

Her er «nye» Smestadtunnelen

Etter å ha vært stengt i nesten et år, åpner Smedstadtunnelen i morgen som den første av de ti tunnelene i Oslo som skal få bedre brannsikring.

Smestad
ØKT SIKKERHET: Nye takplater og nytt veidekke inne i Smestadtunnelen. Ledelampene langs tunnelveggene slår seg på og viser vei til utgangene hvis noe skulle skje.
FOTO: TRINE BRÅTHEN / NRK

Som en siste krampetrekning er hele Smedstadtunnelen på ring 3 stengt denne helgen, det samme er Granfosstunnelen.

Nå skal alt testes ut, midtdelere må på plass igjen og de siste asfaltstykkene skal legges.

Søndag klokken 18 slippes de første bilene gjennom i begge løp, etter at samferdselsministeren har talt – og trolig klippet en snor.

Smestadtunnelen er dermed den første av ti tunneler i Oslo som er renovert, og oppgradert etter EUs krav til brannsikkerhet og rømningsveier.
[one_half]
[divider_padding]
– Det aller meste har gått bra. Det er selvfølgelig alltid små overraskelser i store prosjekter, men at vi nå kan åpne tunnelen en uke før planen sier noe om at det har gått bra, sier byggeleder for Smestadtunnelen, Linn Kulberg Knutsen i Statens vegvesen.

Nytt tak, nytt lys
Dagen før dagen viser Kulberg Knutsen fornøyd frem de nye brannplatene i taket, nye vifter, de hvite LED-lysene langs veggene som slår seg på hvis noen tar løs brannslokningsutstyret – og de grønne som viser hvor døren mellom løpene er, den nye nødtelefonen midt i tunnelen og det nye veidekket.

– Takplatene er for å beskytte tunnelen hvis det skulle bli en stor brann, slik at det ikke blir skader på selve konstruksjonen. Og fordi platene har gjort tunnelen litt lavere er underlaget også høvlet ned noen centimeter og hele veibanen er byttet ut, forteller Kulberg Knutsen.

[/one_half]

[one_half_last]
[divider_padding]
Smestad
Byggeleder Linn Kulberg Knutsen sier sikkerheten er langt bedre nå enn før. I tillegg trengte Smestadtunnelen en renovering.
FOTO: TRINE BRÅTHEN / NRK
[/one_half_last]

Hun mener det er alle de ulike tiltakene til sammen som nå gjør at tunnelen har fått et mye høyere sikkerhetsnivå nå enn før.

– Det er veldig mye teknisk utstyr som er skiftet ut. Vi har fått mange nye nødsystemer som i tilfelle brann skal gjøre arbeidet enda mer effektivt for brannvesenet, eller for at folk skal kunne rømme.

Smestad
Før det legges ny asfalt må underlaget være jevnt. Lørdag jobbes det for fullt før tunnelen kan åpne igjen i morgen.
FOTO: TRINE BRÅTHEN / NRK

Mye igjen
Det er altså snart et år siden den første av de til sammen ti Oslotunnelene som skal oppgraderes, stengte.

Statens vegvesen fryktet trafikkaos, og oppfordret flest mulig bilister til å sykle eller gå over til kollektivtrafikk. Men,
kaoset uteble i stor grad.

Siden den gang har man også i Granfosstunnelen og Brynstunnelen startet arbeidet, og dermed redusert kapasiteten med mer enn halvparten. Disse to tunnelene åpner ikke for fullt før neste år – ring 3 er med andre ord langt fra «friskmeldt» ennå.
I sommer står Tåsentunnelen for tur, men her skal mye av jobben gjøres om natten.

Smestad
Alt må klaffe. Midtdelerne skal blant annet på plass igjen, etter at trafikken har vært ledet gjennom det ene tunnelløpet i lang tid nå.
FOTO: TRINE BRÅTHEN / NRK

Dette er tunnelprosjektet
· Statens vegvesen oppgraderer ti tunneler i Oslo de neste årene for å oppfylle EU-krav om brannsikring og rømningsveier.
· Arbeidet vil pågå fram til 2020.
· Belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017.
· Smestadtunnelen åpner nå, Granfosstunnelen og Brynstunnelen er under arbeid og snart begynner de på Tåsentunnelen. Den første av de ti tunnelene, Smestadtunnelen på ring 3, ble redusert med to kjørefelt 1. juni 2015.

Disse tunnelene skal renoveres frem til 2020
· Smestadtunnelen (Ferdig)
· Granfosstunnelen (Underveis)
· Brynstunnelen (Underveis)
· Tåsentunnelen
· Vaterlandtunnelen
· Hammersborgtunnelen
· Ekebergtunnelen
· Svartdaltunnelen
· Festningstunnelen

Kilde: NRK Østlandssendingen ved Trine Bråthen